با سلام
توجه کنید که این مقاله مربوط به سایت هایی است که از درگاه پرداخت واسط استفاده می کنند و تنها برخی از تراکنش های آن ها تایید نمی شود.
اگر در تمام تراکنش ها این مشکل را دارید مشکل سایت شما چیز دیگریست و به این مورد مربوط نمی شود.خلاصه این مقاله را می توانید در اولین پاسخ مطالعه نمایید.
در تراکنش از طریق درگاه های واسط مشاهده می شود بعضی تراکنش هایی که با موفقیت انجام می شود و سایت درگاه واسط آن را تایید می کند در سایت فروشگاه تایید نمی شود، فرقی هم نمی کند از جومبانک استفاده کنید یا از افزونه ها و پلاگین های متفرقه های پرداخت.
زیرا این یک مشکل ساختاری است و باید خود درگاه آن را برطرف کند. و تا کنون وجود این مشکل در درگاه زرین پال تایید شده !
البته این مورد تا کنون فقط بر روی درگاه زرین پال به ما گزارش شده و درگاه زرین پال هم این مشکل را تایید نمودند البته متدی را نیز معرفی کردند برای پیگیری تراکنش هایی که دچار این مشکل هستند اما این متد برای رفع مشکل بعد از رخ دادن است و پیشگیری نمی توان برای آن انجام داد.
دربقیه درگاه ها تا کنون این گزارش را نداشته ایم و درگاه pay.ir هم تایید کرده که این مشکل را ندارد و از سیستم و متدی مانند سیستم درگاه های مستقیم استفاده می کند.
شرح مشکل :
برای توضیح این مشکل ابتدا نیاز است با یک مقدمه است:
درگاه های مستقیم و اصلی پرداخت مثل درگاه ملت، درگاه سامان، درگاه سداد و غیره ... تایید تراکنش ها به این صورت انجام می شود:
۱- شما وارد درگاه پرداخت می شوید.
۲- اطلاعات کارت را وارد
۳- دکمه تایید را میزنید
۴- در صورت صحیح بودن اطلاعات و پرداخت موفق، پول از حساب شما کسر می شود.
۵- اطلاعات پرداخت به سمت سایت فروشگاه ارسال می شود.
از این بخش به بعد دو سناریو وجود دارد:
سناریو اول:
۶- فروشگاه اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نموده و تراکنش مشتری را تایید می کند.
۷- فروشگاه یک تاییدیه به سمت درگاه می فرستد که ما اطلاعات ارسالی را با موفقیت دریافت کرده ایم.
۸- درگاه متوجه دریافت اطلاعات موفق توسط فروشگاه شده و تراکنش را تایید نهایی میکند.
در نتیجه: ۱- درگاه تراکنش را تایید می کند. ۲- سایت سایت فروشگاه مبدا نیز تراکنش را تایید می کند
سناریو دوم:
۶- فروشگاه اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نمی کند، به دلایل مختلف مانند قطع شدن لحظه ای هاست و یا سایت و یا شبکه اینترنت وغیره
۷- با توجه به این که فروشگاه اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نمی کند در نتیجه تراکنش بصورت ناموفق ثبت می شود.
۸- درگاه پرداخت با توجه به این که اطلاعات ارسالی تراکنش موفق به فروشگاه نرسیده و فروشگاه هم تاییدیه آن را به درگاه نداده تراکنش را نا موفق و لغو شده محسوب نموده و پول به حساب صاحب کارت بر می گردد.
در نتیجه: ۱- درگاه تراکنش را تایید نمی کند. ۲- سایت سایت فروشگاه مبدا نیز تراکنش را تایید نمی کند
اما در برخی درگاه های واسط چه اتفاقی رخ می دهد:
۱- شما وارد درگاه پرداخت می شوید.
۲- اطلاعات کارت را وارد
۳- دکمه تایید را میزنید
۴- در صورت صحیح بودن اطلاعات و پرداخت موفق پول از حساب شما کسر می شود.
۵- اطلاعات پرداخت به سمت سایت درگاه واسط پرداخت ارسال می شود.
از این بخش به بعد سه سناریو وجود دارد:
سناریو اول:
۶- سایت درگاه پرداخت واسط پرداخت موفق را دریافت نموده و تراکنش را در سایت درگاه واسط به صورت موفق ثبت می کند.
۷- سایت درگاه پرداخت واسط یک تاییدیه به سمت درگاه می فرستد که ما اطلاعات ارسالی را با موفقیت دریافت کرده ایم.
۸- در این مرحله است که تراکنش از سمت درگاه و سایت درگاه واسط بصورت موفق نهایی می شود.
۹- درگاه واسط یک تاییدیه به سمت سایت فروشگاه مبدا می فرستد که تراکنش مربوطه تایید شده
۱۰- سایت فروشگاه اطلاعات تراکنش موفق را دریافت نموده و تراکنش مشتری را تایید می کند و درواقع خرید با موفقیت انجام می شود.
در نتیجه: ۱- درگاه تراکنش را تایید می کند. ۲- سایت درگاه پرداخت واسط تراکنش را تایید می کند. ۳- سایت سایت فروشگاه مبدا نیز تراکنش را تایید می کند
سناریو دوم:
۶- سایت درگاه پرداخت واسط اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نموده و تراکنش را در سایت درگاه واسط به صورت موفق ثبت می کند.
۷- سایت درگاه پرداخت واسط یک تاییدیه به سمت درگاه می فرستد که ما اطلاعات ارسالی را با موفقیت دریافت کرده ایم.
۸- در این مرحله است که تراکنش از سمت درگاه و سایت درگاه واسط بصورت موفق نهایی می شود.
۹- درگاه واسط یک تاییدیه به سمت سایت فروشگاه مبدا می فرستد که تراکنش مربوطه تایید شده
۱۰- سایت فروشگاه اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نمی کند، به دلایل مختلف مانند قطع شدن لحظه ای هاست و یا سایت و یا شبکه اینترنت وغیره
در نتیجه: ۱- درگاه تراکنش را تایید می کند. ۲- سایت درگاه پرداخت واسط تراکنش را تایید می کند. ۳- سایت سایت فروشگاه مبدا نیز تراکنش را تایید نمی کند
سناریو سوم:
۶-سایت درگاه پرداخت واسط اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نمی کند به دلایل مختلف مانند قطع شدن لحظه ای هاست و یا سایت و یا شبکه اینترنت وغیره
۷- با توجه به این که درگاه واسط اطلاعات پرداخت موفق را دریافت نمی کند در نتیجه تراکنش ناموفق ثبت می شود.
۸- و درگاه پرداخت با توجه به این که اطلاعات ارسالی تراکنش موفق به به سایت درگاه پرداخت واسط نرسیده و سایت هم تاییدیه آن را به درگاه نداده تراکنش را نا موفق و لغو شده محسوب نموده و پول به حساب صاحب کارت بر می گردد.
۹- سپس سایت درگاه پرداخت واسط موفق نبودن تراکنش را به سایت فروشگاه مبدا اعلام می کند.
۱۰- سایت مبدا نیز تراکنش را نا موفق و لغو شده منظور می کند.
در نتیجه: ۱- درگاه تراکنش را تایید نمی کند. ۲- سایت درگاه پرداخت واسط تراکنش را تایید نمی کند. ۳- سایت سایت فروشگاه مبدا نیز تراکنش را تایید نمی کند.
-------------------------------------------------------------
همانطور که دیدید مشکل زمانی رخ می دهد که سناریوی شماره ۲ در پرداخت درگاه های واسط رخ می دهد.
راه حل:
تا کنون هیچ راه حل قطعی برای این موضوع در درگاه های دارای مشکل ارائه نشده مگر این که خود درگاه آن را برطرف کند البته زرین پال راه حلی ارائه کرده که بتوانید اتصال فروشگاه خود با زرین پال را به بهترین حالت برقرار کنید تا این قطعی کمتر رخ دهد. مثلا در تنظیمات درگاه زرین پال جومبانک شما با انتخاب موقعیت مکانی سرور مشخص می کنید که سایتتان به نزدیک ترین سرور درگاه وصل شود تا این قطعی برطرف شود.
و راه حل بعد می تواند استفاده از درگاه های پرداخت مستقیم باشد یا درگاه های واسطی که این مشکل را برطرف کرده اند مانند درگاه pay.ir
البته ما به دنبال راه حل برای رفع این مشکل با تعامل با درگاه ها هستیم ....