چه هاستی بخریم ؟ (آموزش انتخاب هاست مناسب)

در 29 شهریور 1395.

host selection

شاید شما هم مانند خیلی از کاربران ما در انتخاب هاست مناسب برای وبسایت خود مشکل داشته و دارید.

در این مقاله سعی می کنیم به زبان ساده راهکارهایی در اختیار شما قرار دهیم تا راحت تر بتوانید هاست مناسبی برای سایت خود انتخاب کنید.

از چه سایت و شرکتی هاست بخریم ؟

سایت هایی که در زمینه ارائه میزبانی وب فعالیت می کنند را می توان به چندین دسته تقسیم نمود که انواع خدمات میزبانی وب را ارائه می کنند، مانند انواع سرور، فضای ابری، انواع هاست های دانلود، هاست های پر مصرف و... .

از آنجا که این مقاله با مخاطب تازه وارد و مخاطب مرحله آخر سرو کار دارد، این کاربران اکثرا مشتری خدمات هاست اشتراکی هستند، در این مقاله فقط به بررسی سایت های ارائه کننده خدمات هاست اشتراکی می پردازیم.

نکته: فریب ظاهر سایت ها را نخورید. سایت های ارائه کننده هاست در ایران ممکن است سایتی با ظاهر بسیار ساده داشته باشند ولی یک شرکت بزرگ و حرفه ای باشند. یا سایتی با ظاهر بسیار شیک، حرفه‌ای و جذاب داشته باشند ولی فقط توسط یک نفر در منزل اداره شوند.به همین دلیل به هیچ وجه از روی ظاهر سایت‌ها تصمیم نگیرید.

نکته: فریب اسم و رسم و تعداد مشتریان را نخورید. متاسفانه دیده شده بسیاری از سایت های بزرگِ ارائه کننده خدمات هاست، به دلیل اینکه سود پایینی از ارائه هاست مستقیم به دست می آورند و باید خدمات پشتیبانی زیادی در برابر این سود کم ارائه کنند، بسیار در این زمینه بی مسئولیت و ضعیف عمل می کنند. در نتیجه، تعداد مشتریان، رتبه گوگل، تجربه و زمان فعالیت و... اصلا ملاک های مناسبی برای انتخاب در این زمینه نیست.

 شرکت های ارائه کننده خدمات هاستینگ را می توان به سه دسته تقسیم نمود:

۱- سایت هایی که خود دارای سرور شخصی هستند.

۲- سایت هایی که دارای سرور هستند ولی سرور خود را اجاره نموده اند.

۳-سایت هایی که نمایندگی هاستینگ سایت دیگری دارند.

گروه یک و دو می توانند خدمات خوبی در زمینه هاست به شما ارائه کنند، اما برای خرید هاست پیشنهاد ما بیشتر گروه یک است. این سایت ها به دلیل اینکه سرور های شخصی دارند سخت افزارشان بروز تر، سالم تر است و هزینه هایشان کمتر است، این سایت‌ها می توانند با هزینه کمتر امکانات با کیفیت تری به شما ارائه کنند. البته بارها دیده شده که گروه دوم با سیاست های کاری و بازاریابی عالی توانسته اند خدمات و امکانات بسیار بهتری نسبت به گروه یک ارائه کنند که در این هم در جای خود بسیار جالب است !

هیچ وقت از گروه ۳ هاست نخرید: گروه ۳ که از آنها نام برده شده تقریبا می توان گفت دلال هاست محسوب می شوند و خدماتی که به شما می دهند را بدون هیچ کار فنی از یک سایت تهیه می کنند و با یک دست واسطه و صد البته هزینه بیشتر به شما می فروشند. در صورتی که شما می توانید همین امکانات را از سایت مرجع با هزینه ای کمتر دریافت نمایید، البته مشکلات فقط به هزینه بالا ختم نمی شود، این  سایت ها چون واسطه هستند دستشان برای ارائه امکانات بسیار بسته است و معمولا از دانش فنی کمی نیز برخوردار هستند. اگر از این سایت ها خدماتی دریافت نمایید باید هر لحظه آمادگی نابودی کامل اطلاعات و عدم دریافت خدمات پشتیبانی را داشته باشید!

سوال اصلی اینجاست که چگونه فرق این سه گروه را تشخصی دهیم تا بتوانیم سایت مناسبی برای خرید هاست انتخاب کنیم ؟

پاسخ: برای حرفه‌ای ها تشخیص این مورد آسان است اما برای تازه وارد ها تشخیص آن از لحاظ فنی می تواند دشوار باشد.

به همین دلیل چند راه حل ساده پیش پای شما قرار می دهیم که راحت تر بتوانید سایتی مناسب برای خرید هاست انتخاب کنید.

سایت ها و شرکت هایی که می خواهید خدمات هاست آن‌ها را بررسی کنید حتما باید شرایط زیر را داشته باشند.(در صورتی که حتی یکی از این شرایط وجود نداشت پیشنهاد می شود به هیچ وجه به دریافت خدمات از آن‌ها فکر نکنید)

۱- وبسایت ارائه خدمات باید دارای نماد اعتماد الکترونیک معتبر باشد (اگر نماد به نام شرکت بود بسیار عالیست و اگر به نام شخص بود هم خوب است و مشکلی ندارد)

۲- وبسایت ارائه خدمات باید دارای آدرس معتبر درج شده در سایت و قابل رجوع باشد (زیرا بعضا این آدرس‌ها مربوط به منزل شخص می باشد که اصلا قابل اطمینان نیست)

۳- وبسایت ارايه خدمات باید زمان کاری و پشتیبانی خود را به صورت دقیق در وبسایت خود درج کرده باشد (حتما خودتان امتحان کنید در ساعات و از طریقی که ادعا می کنند، پاسخگو هستند یا خیر)

۴- پشتیبانی شبانه و خارج از ساعت کاری. سایت های مربوطه باید حتما راهکاری در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی فنی در خارج از ساعات کاری عادی داشته باشند و به آن حتما عمل کنند (این مورد را حتما خودتان بررسی و در ساعات مختلف آنها را آزمایش کنید)

۵- ارائه خدمات بک آپ (پشتیبان گیری) خودکار و منظم توسط هاست. این یکی از موارد ضروری محسوب می شود. (سایت مورد نظر باید ضمانت کند که از هاست شما به صورت روزانه یا حداکثر ۵ روز یک بار به صورت خودکار بک آپ کامل تهیه نموده و در صورت لزوم، بی قید و شرط در اختیار شما قرار می دهد.)

۶- وبسایت ارائه هاست لازم است حداقل ۷ روز امکان عودت وجه بدون شرط را به شما ضمانت بدهد (این مورد الزامی است زیرا در صورت عدم هر گونه سازگاری هاست و عدم انجام تعهدات بتوانید بدون دردسر هزینه خود را پس بگیرید! )

در تمام مراحل خرید هاست گزینه بالا یعنی گزینه ۶ مهمترین شرایط خرید هاست است. زیرا به هر دلیلی اگر مشکلی پیش بیاید با این شرایط شما ضرری متحمل نمی شود و سایت هایی که این خدمت را ارائه می کنند بسیار قابل اطمینان هستند.

انجمنی فارسی در زمینه خدمات میزبانی وب در ایران وجود دارد که شما می توانید با جستجوی نام هر سایت و شرکتی که خدمات هاستینگ ارائه می کنند مطالب و دانستنی های خوبی پیدا کنید و نظرات دیگران را در مورد آن‌ها و خدماتشان بدانید که مطمئنا این اطلاعات به شما کمک زیادی خواهد نمود:

www.webhostingtalk.ir

چه هاستی بخریم ؟

حال که توانستید سایت و یا شرکتی با شرایط مناسب پیدا کنید، می بینید که خدمات و پلان‌های متنوعی پیش روی شما قرار دارد.

هر سی ام اس یا فریم ورکی که از آن ها برای مدیریت سایت استفاده می شود مانند جوملا، وردپرس، دروپال، مگنتو، اپن کارت، وی بولتین، پی‌اچ‌پی بیبی و... ، تولید کننده هایشان پیش نیازهایی برای هاست مناسب و سازگار اعلام می کنند که با جستجو در اینترنت می توانید این موارد را پیدا کنید.

اما بررسی این پیش نیاز‌ها و مقایسه آن‌ها با هاست ‌های مختلف برای کاربران عادی کمی دشوار است، ما در ادامه سعی می کنیم بدون نیاز به این کار بتوانید هاستی مناسب انتخاب نمایید.

اکثر سیستم های مدیریت محتوی، از جمله جوملا، وردپرس، مگنتو، دروپال و ... بر اساس زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده‌اند. تجربه ثابت کرده است این زبان برنامه نویسی سازگاری بسیار بالایی با هاست های لینوکسی دارد، اولین توصیه و مهم ترین توصیه ما به شما خرید هاست لینوکس است.

نکته: برای خرید هاست لینوکسی نیاز نیست بر روی کامپیوتر شما به جای سیستم عامل ویندوز، لینوکس نصب باشد. این دو هیچ تداخل و ارتباطی با یکدیگر ندارند شما به راحتی می توانید با کامپیوتر خود که دارای سیستم عامل ویندوز است هاست لینوکسی خود را مدیریت کنید.

نکته: برای خرید هاست لینوکسی شما اصلا نیاز ندارید که با سیستم عامل های لینوکس و طرز کار با آن آشنایی داشته باشید. بلکه از نظر کارایی، کنترل پنل هاست های لینوکسی بسیار راحت تر از هاست های ویندوزی هستند.

در ادامه مواردی که باید رعایت نمایید تا هاست انتخابی شما بیشترین سازگاری و انعطاف را برای فریم ورک‌ها و سی ام اس ها (جوملا، وردپرس و ..) داشته باشد، مطرح می شود:

۱- حتما حتما حتما از هاست لینوکسی استفاده نمایید. خرید هاست ویندوزی اکیدا ممنوع.(هاست های ویندوزی کمترین سازگاری را با سیستم‌های مدیریت محتوی متن باز (اوپن سورس) و زبان برنامه نویسی PHP دارد و فقط برای زبان های برنامه نویسی خود ماکروسافت مانند asp مناسب است)

۲- کنترل پنل مناسب لینوکس: در درجه اول از "سی پل" و در درجه دوم از "دایرکت ادمین" استفاده نمایید (برای لینوکس کنترل پنل های دیگری هم وجود دارد مانند "پلسک" که بسیار نا مناسب هستند و توصیه نمی شود)

۳- مجددا تکرار می کنم هاستی انتخاب کنید که ضمانت عودت وجه و مرجوع نمودن هزینه را بدون قید و شرط در زمان مشخص را داشته باشد ( حتما در این زمان بک آپ گیری و پشتیبانی و بقیه موارد را مورد آزمایش قرار دهید. )

 

نکات مهم پایانی:

۱- سایت ارائه کننده خدمات باید مشخصات سخت افزاری کامل سرورهای خود را به صورت دقیق در اختیار شما قرار دهد و این مورد را حتما از آن ها بخواهید (رم، هارد، سی پی یو و ..)

۲- در ساعات مختلف به صورت تلفنی و راه‌های ارتباطی دیگر تماس بگیرید و بدون خجالت سوالاتتان را بپرسید. زیرا باعث می شود تسلط فنی، صبر و حوصله آن‌ها را محک بزنید.

۳- سایت‌های تازه تاسیس با سی ام اس هایی مثل جوملا و وردپرس و... معمولا برای شروع به یک هاست معمولی با حجم ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت نیاز دارند، دقت کنید به عنوان هاست پر مصرف و... پیشنهادات ویژه‌ای به شما داده نشود و هزینه زیاد پرداخت نکنید.

۴- سعی کنید دامنه خود را از سایت جداگانه بخرید تا در صورت بروز هر اختلافی برای مالکیت دامنه به مشکل بر نخورید. (دامنه ir را از وبسایت اصلی آن یعنی nic.ir مستقیما خرید کنید)

۵- سرویس های نامحدود نخرید. ارائه کنندگان این سرویس ها فقط تا بخشی از مصرف شما را تحمل می کنند و معمولا به بهانه های مختلف کیفیت سرویس شما را کاهش می دهند و یا به دلایلی دیگر خدماتشان را قطع می کنند (البته پهنای باند یا همان ترافیک نامحدود مشکلی ندارد)

۶- بررسی هزینه : اولویت اصلی به نظر ما شرایطی است که در بالا به آن اشاره شده اما هزینه هم بسیار مهم است. شما با در نظر گرفتن شرایط بالا اکنون می توانید بین سایت های واجد شرایط از سایتی خدمات دریافت نمایید که هزینه اقتصادی تری برای خدماتش دریافت می کند.

پیروز باشید

حمیدرضا ذوالفقار

پ.ن: اگر سوالی و نکته ای در زمینه با این مطلب وجود دارد بسیار خوشحال می شویم از طریق بخش نظرات با ما مطرح نمایید.

تنها اعضای سایت می توانند نظر ارسال کنند.

دیدگاه‌ها  

0 # naderyan 1400-01-27 21:39
خوب بود
اگر درخصوص انتخاب دمین هم مطلب میگذشتید عالی تر
موفق باشید
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1400-01-28 13:23
سلام
برای انتخاب دامنه یا همان دامین پیشنهادمون با توجه به حجم تحریم ها این است که:
۱- ترجیها از دامنه ir استفاده نکنید.
۲- از سایت هایی معتبر و معروف که دست کم چند سالی سابقه دارند دامنه بخرید.
گزارش به مدیر
0 # Sajjad Khojasteh 1399-10-15 04:22
سلام. لطفا و خواهشا من مي خوام سايت خارجي امام انگليسي بزنم برا فروش. بهم گفتم هاست خارجي بهتره. لطفا و خواهشا بهم يه شركت هاستينگ معرفي كنيد كه برم سر وقت اون فقط.
من گيج شدم كه از كجا هاست بخرم. لطفا راهنماييم كنيد.
كدوم شركت. لطفا اگه براتون زحمت نيست سه تا شركت و به ترتيب اولويت بفرماييد كه ديگه نچرخم. نميدونم هاست ابري بخرم يا چيز ديگه.
بازديد هم فعلا ندارم. فقط مي خوام سايت فروش و بيارم بالا تا سه چهار ماه ديگه. چون خيلي كار داره. با وردپرس هم مي خوام درستش كنم. ممنون ميشم صريح راهنماييم كنيد براي خريد هاستيگ و مقدارشو نوع هاست. خواهشا. مرسسسي.
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1399-10-25 12:27
سلام
سایت هایی که هاست معرفی کنند زیاد هستند.
ما اینجا آموزش دادیم چطور خودتان یک شرکت هاستینگ مناسب را انتخاب بفرمایید.
گزارش به مدیر
0 # ایمان غلامی 1399-07-26 16:43
با سلام یک فروشگاه آنلاین دارم که 14 هزار محصول داره و برنامه داریم تو 6 ماه آینده به 50 هزار برسونیمش از وردپرس استفاده می کنم
چه هاستی پیشنهاد می دین؟
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1399-08-08 20:10
با سلام
معمولا میزان مصرف سایت به شرایط و موارد متعددی مثل حجم بازدید لحظه‌ای و روزانه، حجم صفحات سایت شما و میزان پروسسی که سایت شما از سرور درگیر می کند بستگی دارد.
بررسی آن کمی پیچیده تر از این توضیحات است و باید با پشیبتان سرور و هاستی که قرار است میزبانی شما را بر عهده بگیرد مکاتبه نمایید.
پیروز باشید
گزارش به مدیر
+2 # maryammm 1399-03-22 09:08
عالی بودتشکر
گزارش به مدیر
0 # samaneh7 1398-03-23 16:32
سلام .اگه بخوام یه سایت آموزشی وردپرسی طراحی کنم که بتونه وبینارهای آموزشی رو هم ساپورت کنه هاست انتخابی ام چه ویژگی هایی باید داشته باشه . پیشاپیش سپاسگزار پاسخگویی اتون هستم
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1398-04-05 12:50
سلام روز بخیر
متاسفانه کمی سوالتان نامفهوم است.
توی خرید هاست شما به دو مفهوم کلی باید توجه کنید
۱- حجم سایتتان برای یک ماه آینده و یا یک سال آینده چقدر خواهد بود و بر اساس آن حجم را مشخص کنید.
۲- آیا سایتتان پربازدید است یا خیر و آیا میزبانی وبی که انتخاب می کنید به شما با این حجم بازدید و مصرف منابع امکان استفاده از هاست های اشتراکی را خواهد داد یا خیر.
گزارش به مدیر
0 # پوریاسهیلی 1397-09-24 01:02
سلام با تشکر از توضیح خوبتون
برای سایت وردپرسی که فیلم های اموزشی را بصورت دانلودی بفروشه چه هاستی مناسبه؟
بیشتر فروشگاهی هست (فیلم، کتاب الکترونیکی و...)
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1398-02-14 17:58
سلام
اگر حجم فایل ها زیاد است پیشنهاد هاست های دانلود است.
گزارش به مدیر
+2 # عرشیا 1397-05-16 19:51
سلام

دلسوزانه و صمیمانه نوشته بودید ... متشکرم
گزارش به مدیر
+2 # زینب کرمی 1397-05-02 18:37
تشکر بابت مطلب خوبتون
گزارش به مدیر
0 # Mr.najafi 1397-03-04 20:42
سلام مهندس من تقریبا یکسال پیش سایتی رو طراحی دادم طراحی کردند برای شرکتم بدلایلی زیاد نشد که من روش کار کنم و فعال نبود حالا میخام برم داخل سایت وارد نمیشه خواستم ببینم من مجددا باید دامنه و هاست بخرم یا نه فقط هاست تموم شده.ممنون میشم راهنمایی کنید
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1397-03-05 10:26
با سلام
با بخش پشتیبانی در سایت تماس بگیرید سایتتان بررسی بشه.
گزارش به مدیر
0 # SADEGH HD 1397-01-09 06:48
بسیار عالی و مفید بود...
گزارش به مدیر
0 # amiri.ftm 1396-11-13 11:30
سلام، ممنون از مطالبتون، یک سوال، اینکه من الان 2 تا دامین دارم. هاستی که میخوام بخرم ویژگی ساپورت 2 دامین رو داشته باشه یا هاستی که یک دامین رو ساپورت میکنه رو بگیرم و از افزونه ها استفاده کنم برای اینکه دوسایتم یک مطالب رو داشته باشه.میخوام با وردپرس سایت رو لود کنم.
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1396-11-14 11:01
سلام هاستی بگیرید که امکان پارک دامنه را داشته باشد.
گزارش به مدیر
0 # sorosh_hp 1396-03-04 14:56
سلام خسته نباشید
من یه سایتی بر پایه ی وردپرس دارم که قبلا شرکت **** میزبانیشو میکرد اما بعد از مدتی اون شرکت از هم پاشید حالا میخوام سایتمو روی یه هاسته دیگه ببرم چجوری باید این کارو انجام برم و چه هاستی بخرم ؟
لطفا اگر شرکتی رو سراغ دارید که معتبر باشه رو معرفی کنید با تشکر
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1396-03-06 09:30
سلام می توانید از هاست های شرکت جومی استفاده نمایید:
www.joomi.ir/joomla-hosting
گزارش به مدیر
0 # kyana 1396-02-15 18:51
اسم سایت هایی ک Host میفروشن چیه ؟
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1396-03-06 10:26
با سلام
تعداد این سایت ها بسیار زیاد هستند.
سایت جومی هم هاست دارد که می توانید مشاهده نمایید.
گزارش به مدیر
0 # میلاد وطن پرست 1395-09-03 01:38
سلام وقت بخیر
من می خوام یک وب سایتی رو راه بندازم البته فعلا موضوعش رو انتخاب نکردم سوالم اینه که اگه برای مثال بخوام یک سایت خبری یا آموزشی ایجاد کنم که فقط متن و عکس داشته باشه باید چه هاستی بخرم یا مثلا اگه بخوام سایت دانلود اپ ایجاد کنم باید چ هاستی بخرم، وب سایتمم می خوام با وردپرس بسازم
ممنون میشم جواب رو برام ایمیل کنید با تشکر
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1395-09-14 16:45
با سلام
میلاد عزیز هاست ما معمولا خدماتی به شما می دهند که می توانید با پرداخت ماوتفاوت به پلان های دیگر تغییر بدید هاستتان را. هاست بیشتر انتخابش به بازدید شما بستگی دارد. شما یک هاست معمولی با شرایط بالا بخرید و بعد ها که سایتتان پربازدید شد اون را ارتقاع دهید.
برای سایت دانلود شما حتما به هاست های دانلود نیاز دارید که می توانید با سرچ در گوگل ارائه کننده های آنها را پیدا کنید.
پیروز باشید
گزارش به مدیر
+1 # کارینور 1395-07-18 22:22
ممنون از سایت خوبتون
با اجازتون با ذکر منبع برخی از مطالبتون رو در karinor.ir کپی میکنم
باتشکر
گزارش به مدیر
0 # پشتیبان جومی 1395-09-14 16:43
با سلام
با ذکر منبع مشکلی ندارد.
گزارش به مدیر
+1 # محمد صادقی 1395-06-30 09:48
با سلام
آموزش بسیار جامع و کاملی هست
سپاس
گزارش به مدیر
+1 # صانعی 1395-06-30 00:06
بسیار خوب و مفید توضیح دادید
سپاس فراوان.
جای یک لایک گوگل +G خالی است در انتهای مطلب
گزارش به مدیر